Учасник проєкту CityFace Євген Рачков взяв участь у колоквіумі Галле-Віттенберзького університету імені Мартіна Лютера

27 квітня 2022 року

27 квітня учасник проєкту CityFace, викладач Харківського національного університету імені В.Н.Каразіна Євген Рачков взяв участь у колоквіумі кафедри історії Східної Європи Галле-Віттенберзького університету імені Мартіна Лютера.


У межах засідання він виголосив доповідь: "Symbolic Space and Festivity in the Cities of Eastern and Southern Ukraine, 1990s–2010s."

Анотація доповіді:

Доповідь присвячено дослідженню символічних і ритуальних практик п’яти міст Південної та Східної України – Дніпра, Донецька, Запоріжжя, Одеси та Харкова – протягом 1990–2010-х рр. Слід враховувати, що міські символічні та ритуальні практики (передовсім, виражені у таких символічних формах, як міські урочисті церемонії та свята) особливим чином пов’язані з культурно-символічним простором міста. Насамперед, вони являють собою своєрідні «символічні медіатори» культурної пам’яті міста та беруть участь у зберіганні, трансляції та актуалізації культурних смислів міста. Протягом 1990–2010-х рр. для міських символічних і ритуальних практик в Україні були характерними спроби позбутися найбільш одіозних проявів радянської святкової культури та створити принципово новий святковий канон. Частково ці процеси відбувалися в межах так званої «деколонізації історичної пам’яті», ініціаторами якої була центральна влада та міські спільноти. Безперечно, сприяли цьому суспільно-політичні трансформації, зокрема, пов’язані з Помаранчевою революцією (2004 р.) та Єврореволюцією (2013–2014 рр.), російською збройною агресією проти України тощо. Водночас, процеси трансформації радянських символічних і ритуальних практик були помірними: зміна політичного режиму не призвела до масштабної «церемоніальної революції». Сучасна українська святкова культура передбачає поєднання, часто доволі еклектичне, щонайменше кількох складових: «нової» святкової традиції, що загалом базується на запозичених «західних» культурних зразках; «традиційної», що містить національні акценти та являє собою спробу відродження дорадянських культурних зразків; «радянської», що зберігає радянський святковий канон, часто він адаптований та переосмислений у нових міських традиціях. Загалом, маємо підстави казати про незавершеність процесу конструювання нової міської святкової культури в Україні, що характеризується невизначеністю та можливостями «повороту» до святкових традицій різних історичних епох.

Див. більше: https://www.facebook.com/events/510005697193794?re...

Фото: Громадський меморіал «Все для Перемоги» у Харкові, відкритий у 2014 році, знищений у 2022 році © Євген Рачков, 2021.

Корисно? Поширте у Facebook: